De voorbereidingen voor de rommelmarkt op zaterdag 25 juni zijn in volle gang. De 12-koppige rommelmarktcommissie is een geoliede machine, wat niet betekent dat de organisatie een peulenschil is. Bij het evenement komt veel kijken. Zo zijn er wel 100 vrijwilligers actief op de dag zelf. Commissieleden Jeannet Mulder en Rina Hessels geven een inkijkje.

Na 2 jaar van beperkingen kan er weer een complete rommelmarkt gehouden worden. Jeannet: ‘’Het wordt een markt als vanouds. Met veel kramen met allerlei artikelen. Van kleding tot speelgoed, van potten en pannen tot meubels. Er valt natuurlijk wat te eten te halen, pannenkoeken, bruine bonen met spek, hamburgers en kniepertjes. Ook het enveloppenspel, de cadeaujurk voor de kinderen, het rad van fortuin en de verkoop van speciale artikelen per opbod laten we terugkomen.’’

Draaiboek

De gang van zaken voor de rommelmarkt is vastgelegd in een draaiboek. De commissieleden weten daarmee precies wat er allemaal gedaan moet worden. Alle commissieleden zorgen ervoor dat alle ingebrachte goederen gecheckt en gesorteerd worden. De inzameling van goederen op de eerste 3 zaterdagen heeft al veel spullen opgeleverd. ‘’Je staat er versteld van wat mensen komen brengen, maar ook wat mensen graag meenemen’’, zo vertelt Rina. ‘’Er zitten echte verzamelaars tussen die bijvoorbeeld op zoek zijn naar oude blikken, oude naaidoosjes, boerenbont servies of ouderwets speelgoed. “Jeannet kijkt er al naar uit. ‘’De ochtend van de rommelmarkt dat we met de vele vrijwilligers de dozen aan het uitpakken zijn bij de kramen. En het moment dat de hekken opengaan en de eerste bezoekers over het kerkplein rennen naar bepaalde kramen.”

Einde markt

Ondanks de belangstelling blijven er aan het einde van de dag altijd wel spullen over. ‘’Die worden opgehaald of we bieden het aan bij de kringloop. Wij krijgen nog weleens de vraag waarom we er zelf geen kringloopwinkel mee beginnen. Leuk idee, maar de ruimte en tijd ontbreekt hiervoor nog’’, aldus Rina. Zij vindt de afsluiting van de dag altijd bijzonder. ‘’Als we aan het einde van de rommelmarkt met de vrijwilligers aan een soepje zitten en constateren dat de dag goed is verlopen.’’

Vrijwilligers genoeg?

De organisatie kan rekenen op veel gemeenteleden die willen helpen, maar het blijft nog even spannend of iedereen weer wil en kan meehelpen. Jeannet: ‘’Er hebben toch 2 stille jaren tussen gezeten. Aan de andere kant kijken veel mensen uit naar het evenement. En iedereen kan meedoen op de manier die bij hem of haar past. Meld je dus gerust aan, er is van alles te doen.’’

Er zijn nog een aantal inzamelochtenden gepland: op zaterdag 14 mei en 11 juni. Spullen kunnen dan tussen 10.00 en 11.30 uur worden gebracht bij de boerderij achter de kerk.